Med rätt kläder till bättre hälsa

Hälsa är ett holistiskt begrepp som består av många faktorer. Något vi kanske inte tänker på i första hand är hur vi med våra kläder kan påverka hälsotillståndet i den ena eller andra riktningen. Det handlar till exempel om val av material och deras inverkan på till exempel hud och kroppstemperatur. Generellt sett är naturmaterial att föredra och de bör vara ekologiskt framställda för att garantera att de inte innehåller gifter.

Med fötterna på jorden

En kroppsdel som får utstå en hel del genom livet är våra fötter, inte minst när det gäller hur vi klär dem. Skorna är en av de viktigaste faktorerna i relation till hälsa och välbefinnande men ändå görs här ofta felaktiga val. Många bär skor i för liten storlek eller med bristande passform. Inte sällan har det att göra med en önskan om att se snygg ut, men även med brist på kunskap.

En lindring för svullna vader

Utöver våra vanliga kläder finns det ett antal specialplagg som kan vara bra att ha vid olika typer av behov, ett exempel på det senare är stöd- eller kompressionsstrumpor. Den mest kända användningen för dessa är antagligen under längre flygresor eller tågresor för att förebygga och lindra svullna fötter och ben. Stödstrumpor samt den liknande varianten löparstrumpor finns i flera olika kompressionsnivåer hos exempelvis den välsorterade onlinebutiken Strumpis.

Bygg ditt eget hemmagym

Att äga ett eget gym är mångas dröm och hemmaträning har blivit allt mer populärt. Vissa kanske inte orkar sätta sig in i det eller tror att det är alldeles för kostsamt att bygga ett eget hemmagym. Detta behöver dock inte stämma. Kollar du med rätt leverantörer och har en bra förståelse för vad du vill uppnå med din träning så kan du få till ett väldigt bra och ekonomiskt hemmagym.

Din utrustning

Först och främst måste du veta var du ska placera ditt nya gym. Övervåningen kanske inte är så lämplig av förklarliga skäl och dubbelkolla om undervåningen är det. En källare med bra ventilation är optimalt, annars fungerar en friggebod med stabil grund eller ett garage. Tjocka gummiplattor är bra att lägga på golvet för att dämpa ljudet och minska skador på golvet. Du kan hitta den utrustning som behövs på gymkompaniet.

Vad du bör tänka på

Som tidigare nämndes är det viktigt att du innan du börjar bygga gymmet har förståelse för vad du vill få ut av träningen. Det är detta som bestämmer vad du ska införskaffa. Vill du satsa mer på kondition så borde du kolla runt efter motionsmaskiner. Vill du satsa mer på styrka så är det viktigare att du ser till att golvet håller. På internet hittar du de produkter som passar dig.

Att bli äldre

Det har både sina fördelar och nackdelar att bli äldre. Fördelarna kan väl vara att man kanske blir visare med åren och inte gör om samma misstag två gånger. Nackdelarna kan ju vara att inte hälsan är som den tidigare varit. Man kanske inte orkar med lika mycket som man tidigare gjort och bli i behov av hjälp för att klara vissa saker.

Vi lever i ett land där vi har bra förutsättningar i livet. Både äldre och unga. Om ni har föräldrar som kommit upp i åldern så försök att hjälpa till så gott ni kan. Det kanske inte alltid är så att ni har möjlighet att regelbundet följa ut på promenader men då finns det hjälp att få med detta. Kontakta företaget Seniorglädje som kan anlitas för en så kallad väntjänst. Det kan vara promenadsällskap eller hjälp när det ska storhandlas. Detta är ett fantastiskt stöd i vardagen för den äldre och ger garanterat många härliga upplevelser.

Alla blir vi äldre och det gäller att vi ser till så att den generation som gått före oss får det så bra som de bara kan få det. Alla har vi olika förutsättningar och självklart så ska den äldre få klara sig själv så gott det går. Men kan man hjälpa till med att avlasta på vissa saker i vardagen så blir det så mycket enklare. Prata med er förälder om vad som skulle kunna underlätta deras vardag och ta sedan kontakt med Seniorglädje för att se vad de kan hjälpa till med.

Att göra vid en träningsskada

Träningsskador är något vi alla bör sträva efter att undvika. Tyvärr kan vi dock aldrig garantera detta till 100 %. Ju längre man tränar desto större är risken att man kommer att få en träningsskada av en eller annan sort. Då är det klokt att redan innan veta vad man bör göra.

Vi har alla upplevt träningsvärk och många har säkert tränat med denna värk. Känslan av en träningsskada kan dock i vissa fall förväxlas med vanlig träningsvärk. Gör man det misstaget och fortsätter att träna trots värken kan man förvärra skadan och förlänga läketiden.

Att alltid stanna till och både känna och tänka efter innan man gör något annat är i regel rekommenderat. Känn efter var smärtan sitter och tänk på situationen som kan ha orsakat det.

Om smärtan sitter lite överallt och man nyss har tränat väldigt hårt är det nog inget man behöver oroa sig väldigt mycket för. Om smärtan dock sitter på ett specifikt ställe på kroppen och värker konstant är risken stor att man skadat sig. Ta då kontakt med läkare eller liknande form av hjälp.

Är en muskler ömma och stel bör man först prova att värma upp kroppen. Om värken inte blir värre efteråt handlar det mest troligt om träningsvärk. Men om värken kvarstår eller till och med förvärras efteråt är det ett vanligt tecken på överansträngning.

Känner man av smärta vid en och samma övning men annars inte upplever besvär, kan man hoppa över den övningen och satsa på andra. Tränar man dock för en sport eller liknande kan det vara dags att avsäga sig detta och fokusera på att låta kroppen läka. Beroende på smärtans intensitet kan det självfallet även vara lämpligt att uppsöka en idrottsmedicinsk specialist som kan hjälpa att ta reda på orsaken till skadan. Det kan vara mer än vila som behövs för att inte drabbas av samma skada i framtiden.

Simning – en skonsam träningsform

Simning är en fantastisk träningsform som bygger både kondition och styrka. Det är också en väldigt skonsam träningsform. Vilket har många fördelar för personer i olika situationer.

En av de stora fördelarna med simning är just att det är träning för hela kroppen. Och medan det är ett utmärkt val för något som vill bygga upp konditionen eller bara inkludera mer motion i sin vardag, kommer det inte vara något som bygger upp stora muskler. Att börja träna av rätt anledningar är alltid viktigt.

Så länge man åtminstone kan simma kan man börja med simträning. Att vara en duktig simmare är något som helt enkelt kommer med tiden. Gör man det bara regelbundet och ser till att lära sig rätt teknik kommer det gå snabbare än man tror.

För att börja simma behöver man först och främst en baddräkt eller ett par badbyxor. En simmössa och ett par simglasögon är också väldigt bra att ha. Somliga kan även behöva använda simproppar om de upplever problem när vatten kommer in i öronen. Välj inte bara vilka öronproppar som helst utan se till att de är simproppar som är avsedda för aktiviteten.

När vi lär oss simma som ung är det bröstsim man får lära sig. Detta är den enklaste varianten och något man absolut kan fortsätta med även vid simträning i vuxen ålder. Men vill man ta simträningen lite mer allvarligt kan man istället lära sig crawl. Detta är nämligen det snabbaste, mest skonsamma och mest energiekonomiska simsättet. Den kommer dock kräva en liten vaneperiod för den som bara använt bröstsim tidigare.

Det finns även ryggsim och fjärilsim för de som vill variera sig något. Men då handlar det mest om att fokusera på lite olika muskler i kroppen.

Ta hand om din kropp

Visst är det bra att man tränar och tänker på sin hälsa men det är minst lika viktigt att man tänker på vila och att kroppen får återhämta sig mellan de olika träningspassen. Det är inte hälsosamt att bli övertränad och kanske till och med tränar så något går sönder i muskler och leder. Det gäller att ta hand om sin kropp på bästa sätt.

Oavsett vad du tränar så gäller det att man är uppmärksam om det börjar göra ont någonstans. Att man får träningsvärk är något som inte är så konstigt då musklerna ansträngs och det blir påfrestningar då man tränar. Du känner garanterat skillnad på träningsvärk och annan typ av värk. Om du får ont någonstans så se till att vila ifrån din träning några dagar för att se om det bli bättre. Ett varmt bad och massage kan göra underverk på din kropp.

Om det visar sig att du överansträngt dig för mycket så du fått någon skada så ska du naturligtvis få behandling. Det finns olika typer av behandlingsmetoder beroende på vilken typ av skada som du fått. Ta kontakt med experter som kan hjälpa dig med den behandling som du är i behov av. De kan garanterat hjälpa dig med de problem som uppstått och framförallt ge dig råd hur du ska träna i fortsättningen för att minimera riskerna att hamna i samma läge igen.

Träning, kost och god hälsa

Alla vet att det är bra för oss att vi rör på oss och att vi äter en varierad kost. Träningen är bra för att bygga upp kondition och muskler. Kosten är det drivmedel som gör att vi orkar med.

Ibland så kanske vi får brist av mineraler eller vitaminer och då gäller det att tillsätta detta i någon form så kroppen mår bra. Om vi äter någorlunda varierat och försöker hålla en bra diet så minimerar vi riskerna att kroppen saknar detta. Men det är inte alltid som vi kan hålla oss i den form som vi önskar.

Vi försöker nog så gott vi kan att träna rätt, äta rätt med allt vad det innebär. Det kan komma perioder i livet då vi kanske råkar ut för någon sjukdom och inte kan underhålla vår kropp som vi gjort. Om man känner sig hängig så ska man naturligtvis inte träna utan ta det lugnt och försöka bli så frisk som det bara går.

Är man sjuk under längre tid eller har återkommande krämpor så ska man naturligtvis söka hjälp för detta. Sjukvården kan hjälpa dig att komma fram till vad som är fel och du kan få behandling för detta.

Viktigt med vila och återhämtning

För att få bästa effekt på träning så är det viktigt med vila och återhämtning. Återhämtningen är lika viktig som själva träningen och för att du ska ut maximalt av din träning så är det viktigt att du lägger in vilodagar då du inte tränar utan ser till att din kropp får den välbehövliga vilan och att du återhämtar dig.

Vilar du inte så bryts kroppen ner än mer. Det är också vanligt att du får någon from av förkylning eller att du skadar dig om du inte vilat ordentligt och att din kropp fått återhämta sig efter träning. Det finns en del intressanta artiklar om sömn och återhämtning som du gärna kan läsa för att få mer information i ämnet. Förutom sömn och vila så är protein och kolhydrater bra att få i sig efter man tränat. Även frukt och bär kan vara positivt för dig och detta kan minska muskeltröttheten.

Även under vilodag så kan du röra på dig, det skadar inte. Det gäller att man inte anstränger sig under de dagar som man ska vila. Promenader kan fungera bra som motion på dina vilodagar. Det gäller att skilja på motion och träning. Hur du ska lägga upp din träning och vilodagar är mycket upp till dig själv och hur pass hårt du tränar. Se till att anpassa din träning och vila så det passar dig. Det får bara inte bli för mycket vila då våra kroppar behöver fysisk aktivitet för att må bra.

Att lyckas med hemmaträningen

Många väljer att träna hemma för att slippa betala gymavgifter och kunna träna det man själv vill. En del väljer också att träna hemma på grund av lågt självförtroende. Den sista gruppen brukar bli gymbesökare efter de har nått vissa delmål eftersom självförtroendet höjs och man blir mer seriös med sin träning.

Träna hemma

Att träna hemma låter bekvämt och enkelt men det är egentligen lika svårt som att dra till gymmet tre gånger i veckan. Motivationen och tiden kan vara lika besvärlig att få ihop samt att självdisciplinen lätt tryter när du ska träna bredvid soffan och känner dig lite trött.

Roliga aktiviteter

Om du inte gillar att cykla ska du inte välja en motionscykel bara för att det ger effektiv träning. Välj aktiviteter du tycker eller tror är roliga. Om du vill träna med max ansträngning finns det träningsvideos med MMA-övningar. Vill du fokusera på bålstyrka kan du köpa en träningsvideo med pilates- eller coreövningar.

Stöd i hemmet

Se till att du har stöd för träningen hemma, prata med din partner och be att denna påminner och uppmuntrar dig att genomföra träningen. Ännu bättre är om din partner vill träna tillsammans med dig, då kan ni sporra varandra. Det kräver att din partner är villig att vara hård mot dig och att du klarar av ta emot påminnelserna utan att bli arg eller slingra dig.

Börja träna för första gången – tips på vägen

Tyvärr är det många som i dagsläget som inte har någon form av regelbunden träning i sitt liv. Alla vet ju garanterat att det finns många hälsofördelar med träning och om dessa ord eller andra äntligen övertygat en så pass att man planerar ta tag i träningen gäller det att börja på rätt sätt.

Hitta en träningsform

Den första utmaningen ligger i att hitta en träningsform man kan tänka sig hålla på med regelbundet och långsiktigt. Chansen att man prickar rätt vid första försöket är kanske inte så hög, men så länge man går vidare till något annat och inte bara lägger av tar man fortfarande steg i rätt riktning.

Det finns mängder av olika träningsformer att välja mellan. Att utgå från sina egna intressen är en bra början. Har man exempelvis ett intresse för kampsport kanske detta också skulle vara roligt att utöva. Tänk då på att det kanske behövs lite mer specialiserad utrustning och välj en butik med denna fokus.

Börja alltid lugnt och försiktigt

Att gå från otränad till att börja träna regelbundet är naturligtvis väldigt positivt. Men då kroppen inte är van den belastning man helt plötsligt utsätter den för ligger man i regel i högre risk för skador. Att ta i så mycket man bara kan ökar denna risk drastiskt.

Vad man istället vill göra är att börja väldigt lugnt. Undvik hög belastning, träna lågintensivt och inte för länge. Trappa upp sakta över ett antal veckor. Försök inte skynda på processen med hopp om att få jättebra kondition eller stora muskler. Träning ska på alla sätt och vis vara långsiktigt.

Kombinera med god kosthållning

Träning är hälsosamt på många sätt, men det är inte det enda som gör oss hälsosam. Vill man se fördelar som viktnedgång är det viktigt att lägga om kosten också. När man även är ny till detta kan det vara svårt att veta hur man kommer igång på ett bra sätt. Det finns bland annat bra appar man kan använda sig av som hjälper en att hålla reda på vad ens mat verkligen innehåller.