Att göra vid en träningsskada

Träningsskador är något vi alla bör sträva efter att undvika. Tyvärr kan vi dock aldrig garantera detta till 100 %. Ju längre man tränar desto större är risken att man kommer att få en träningsskada av en eller annan sort. Då är det klokt att redan innan veta vad man bör göra.

Vi har alla upplevt träningsvärk och många har säkert tränat med denna värk. Känslan av en träningsskada kan dock i vissa fall förväxlas med vanlig träningsvärk. Gör man det misstaget och fortsätter att träna trots värken kan man förvärra skadan och förlänga läketiden.

Att alltid stanna till och både känna och tänka efter innan man gör något annat är i regel rekommenderat. Känn efter var smärtan sitter och tänk på situationen som kan ha orsakat det.

Om smärtan sitter lite överallt och man nyss har tränat väldigt hårt är det nog inget man behöver oroa sig väldigt mycket för. Om smärtan dock sitter på ett specifikt ställe på kroppen och värker konstant är risken stor att man skadat sig. Ta då kontakt med läkare eller liknande form av hjälp.

Är en muskler ömma och stel bör man först prova att värma upp kroppen. Om värken inte blir värre efteråt handlar det mest troligt om träningsvärk. Men om värken kvarstår eller till och med förvärras efteråt är det ett vanligt tecken på överansträngning.

Känner man av smärta vid en och samma övning men annars inte upplever besvär, kan man hoppa över den övningen och satsa på andra. Tränar man dock för en sport eller liknande kan det vara dags att avsäga sig detta och fokusera på att låta kroppen läka. Beroende på smärtans intensitet kan det självfallet även vara lämpligt att uppsöka en idrottsmedicinsk specialist som kan hjälpa att ta reda på orsaken till skadan. Det kan vara mer än vila som behövs för att inte drabbas av samma skada i framtiden.