Att komma igång med sin träning

När du väl bestämt dig för att  komma igång med din träning så gäller det att försöka skapa en långsiktig plan och avsätta tid för din träningsform. Då blir det  hållbart i längden och träningen blir en del av din vardag.

träning_När du bestämt dig gäller det att börja på en gång. Det gäller att bryta gamla vanor och inrutade mönster och satsa helhjärtat för att få det hållbart, ett par trevande försök här och där glider lätt ut i sanden. Hitta dig en träningskompis, någon att promenera/löpa med eller att gå på olika pass på närmaste gym oavsett om det är styrkepass, konditionspass eller yoga för att få balans i kroppen. Man måste börja någonstans och se till att börja på den nivå som passar för just dig, där du blir motiverad att fortsätta och du ser resultatet av din träning. att träna med en vän är både motiverande och det blir mycket svårare att dra sig ur.

Bestäm fasta dagar att träna på, avsätt tid till detta och sätt upp både delmål och långsiktiga mål. Se till att dessa mål är realistiska så att de gå att uppnå och inte blir övermäktiga och som sporre kan man unna sig en belöning av något slag när man uppfyllt målen. Massage, ansiktsbehandling eller kanske ett nytt klädesplagg.
 
Det är bra att göra en livsförändring men börja inte med att gå ut alldeles för hårt, du kanske inte behöver både börja löpträna, sluta röka och gå ner i vikt på en gång. Det ena leder vidare till det andra och det är bättre att se på det långsiktigt för att få det hållbart.