Börja träna för första gången – tips på vägen

Tyvärr är det många som i dagsläget som inte har någon form av regelbunden träning i sitt liv. Alla vet ju garanterat att det finns många hälsofördelar med träning och om dessa ord eller andra äntligen övertygat en så pass att man planerar ta tag i träningen gäller det att börja på rätt sätt.

Hitta en träningsform

Den första utmaningen ligger i att hitta en träningsform man kan tänka sig hålla på med regelbundet och långsiktigt. Chansen att man prickar rätt vid första försöket är kanske inte så hög, men så länge man går vidare till något annat och inte bara lägger av tar man fortfarande steg i rätt riktning.

Det finns mängder av olika träningsformer att välja mellan. Att utgå från sina egna intressen är en bra början. Har man exempelvis ett intresse för kampsport kanske detta också skulle vara roligt att utöva. Tänk då på att det kanske behövs lite mer specialiserad utrustning och välj en butik med denna fokus.

Börja alltid lugnt och försiktigt

Att gå från otränad till att börja träna regelbundet är naturligtvis väldigt positivt. Men då kroppen inte är van den belastning man helt plötsligt utsätter den för ligger man i regel i högre risk för skador. Att ta i så mycket man bara kan ökar denna risk drastiskt.

Vad man istället vill göra är att börja väldigt lugnt. Undvik hög belastning, träna lågintensivt och inte för länge. Trappa upp sakta över ett antal veckor. Försök inte skynda på processen med hopp om att få jättebra kondition eller stora muskler. Träning ska på alla sätt och vis vara långsiktigt.

Kombinera med god kosthållning

Träning är hälsosamt på många sätt, men det är inte det enda som gör oss hälsosam. Vill man se fördelar som viktnedgång är det viktigt att lägga om kosten också. När man även är ny till detta kan det vara svårt att veta hur man kommer igång på ett bra sätt. Det finns bland annat bra appar man kan använda sig av som hjälper en att hålla reda på vad ens mat verkligen innehåller.