Förebygga skador

När plötsligt en skada uppkommer, är det lite sent att tänka på saker man kunde ha gjort annorlunda, för att förebygga skadan. Att förebygga skador handlar om att minimera riskfaktorer som kan leda till en skada.

preventing injuries

Inom olika yrkeskategorier är skaderisken hög, som exempelvis de yrken där tunga lyft, ansträngande jobb och de med ensidiga arbetsställningar, förekommer. För att minimera risken för skador här finns det flera olika saker man kan göra. Ordna med en fungerande företagshälsovård där de anställda kan få hjälp vid besvär av olika slag. Man ska se över arbetsplatsen med skyddsombudet och påpeka fel och brister. Se över de verktyg man använder sig utav för att utföra sitt jobb och där har vi kroppen som nummer ett.

Genom att hålla en god fysik och träna upp kroppen att klara av ansträngningar som hör yrket till, kan man stärka och förebygga slitage på kroppen som annars kan uppstå. Enformiga arbetssätt kan man med fördel ta paus ifrån några minuter och röra på sig lite. Som lokalvårdare exempelvis, är det bra att variera hur man torkar golv och byta hand. Släpa sopsäcken i stället för att lyfta och belasta felaktigt.

Låt oss säga att du är en som tränar idrott frekvent. Om du tränar felaktigt, inte värmer upp och tränar upprepat och enformigt, så är risken stor för att skador uppkommer. Eftersom alla idrotter använder kroppen olika, måste det finnas kunskap för den kravprofil som idrotten specifikt har, för att kunna förebygga korrekt. Generellt för idrott handlar det om att anpassa träningen, ordentlig uppvärmning, träna med rätt teknik och successivt öka tränings frekvensen. Inte minst ska så klart även de skydd som idrotten rekommenderar och kräver, användas.