Simning – en skonsam träningsform

Simning är en fantastisk träningsform som bygger både kondition och styrka. Det är också en väldigt skonsam träningsform. Vilket har många fördelar för personer i olika situationer.

En av de stora fördelarna med simning är just att det är träning för hela kroppen. Och medan det är ett utmärkt val för något som vill bygga upp konditionen eller bara inkludera mer motion i sin vardag, kommer det inte vara något som bygger upp stora muskler. Att börja träna av rätt anledningar är alltid viktigt.

Så länge man åtminstone kan simma kan man börja med simträning. Att vara en duktig simmare är något som helt enkelt kommer med tiden. Gör man det bara regelbundet och ser till att lära sig rätt teknik kommer det gå snabbare än man tror.

För att börja simma behöver man först och främst en baddräkt eller ett par badbyxor. En simmössa och ett par simglasögon är också väldigt bra att ha. Somliga kan även behöva använda simproppar om de upplever problem när vatten kommer in i öronen. Välj inte bara vilka öronproppar som helst utan se till att de är simproppar som är avsedda för aktiviteten.

När vi lär oss simma som ung är det bröstsim man får lära sig. Detta är den enklaste varianten och något man absolut kan fortsätta med även vid simträning i vuxen ålder. Men vill man ta simträningen lite mer allvarligt kan man istället lära sig crawl. Detta är nämligen det snabbaste, mest skonsamma och mest energiekonomiska simsättet. Den kommer dock kräva en liten vaneperiod för den som bara använt bröstsim tidigare.

Det finns även ryggsim och fjärilsim för de som vill variera sig något. Men då handlar det mest om att fokusera på lite olika muskler i kroppen.