Ta hand om dig själv och din kropp

Det är viktigt att ta hand om sig själv både psykiskt och fysiskt. Vare sig du har åkt på en förkylning eller upplever att din hud är vintertorr finns det saker du kan göra åt det. Dels finns det många mediciner och krämer att köpa, och dels kan du med några enkla knep fixa lindrande sådana med saker i hemmet.

Hitta bra produkter online

Ett första alternativ för att få tillgång till lindrande medicin eller krämer som du kan tänkas behöva är att handla hem receptfria läkemedel eller hudvårdsprodukter med mera. Idag finns det många möjligheter att göra det online, vilket är väldigt smidigt. Hos apomera.se hittar du till exempel ett brett utbud av produkter inom läkemedelskategorier som allergimedicin, värktabletter, förkylningsmedicin. Hos dem hittar du också andra produkter för vård av din kropp, så som hudvård, tandvård och hårvård. Med snabba leveranser, ett brett utbud och förmånliga priser är det en bra nätbutik för detta ändamål.

Gör en egen huskur

Är du i behov av att lindra en förkylning och halsont snabbt, men har inte tillgång till halstabletter eller hostmedicin? Eller har din bästa hudkräm precis tagit slut? Då finns det många saker du kan använda dig av i hemmet för att lindra de värsta besvären innan du handlar hem medicinen eller krämen. Honung, ingefära, citron och bikarbonat är sedan länge kända för att kunna bota besvär med förkylning, halsont och hosta. Om du snabbt vill få ditt hår att se mindre fett ut kan du klappa in lite potatismjöl i håret. För att få en len och följsam hud är matoljor av olika slag en bra hjälp. Satsa gärna på olivolja om du har väldigt torr eller sprucken hud. En kallpressad virginolja är det allra bästa alternativet.

Motionera regelbundet

Men vad som är ännu bättre än att lindra och bota besvär är ju att förebygga dem. Det finns väldigt mycket som tyder på att regelbunden motion kan hjälpa att förhindra en mängd olika åkommor. Man brukar säga att det räcker med tre tillfällen varje vecka och att bara hålla träningspassen till 30 minuter kan göra all skillnad i världen. Och hur upptagen man än är med annat kan nog vem som helst hitta 30 minuter ledig tid tre dagar i veckan. Som ny motionär är det bäst att börja lätt och gradvis trappa upp som man känner att man orkar mer. Man kan då antingen öka längden på träningspasset eller intensiteten av träning, beroende på vad man själv känner fungerar bäst.