Viktigt med vila och återhämtning

För att få bästa effekt på träning så är det viktigt med vila och återhämtning. Återhämtningen är lika viktig som själva träningen och för att du ska ut maximalt av din träning så är det viktigt att du lägger in vilodagar då du inte tränar utan ser till att din kropp får den välbehövliga vilan och att du återhämtar dig.

Vilar du inte så bryts kroppen ner än mer. Det är också vanligt att du får någon from av förkylning eller att du skadar dig om du inte vilat ordentligt och att din kropp fått återhämta sig efter träning. Det finns en del intressanta artiklar om sömn och återhämtning som du gärna kan läsa för att få mer information i ämnet. Förutom sömn och vila så är protein och kolhydrater bra att få i sig efter man tränat. Även frukt och bär kan vara positivt för dig och detta kan minska muskeltröttheten.

Även under vilodag så kan du röra på dig, det skadar inte. Det gäller att man inte anstränger sig under de dagar som man ska vila. Promenader kan fungera bra som motion på dina vilodagar. Det gäller att skilja på motion och träning. Hur du ska lägga upp din träning och vilodagar är mycket upp till dig själv och hur pass hårt du tränar. Se till att anpassa din träning och vila så det passar dig. Det får bara inte bli för mycket vila då våra kroppar behöver fysisk aktivitet för att må bra.